cities in motion 2 review

Cities in motion 2
Nog niet zo lang geleden is cities in motion 2 gelanceerd, maar wat kunnen we nou van deze game verwachten? En nog belangrijker wat is er allemaal veranderd in vergelijking met  cities in motion 1.

Wat is er nieuw ?
Cities in motion 2 is vergeleken met de voorganger cities in motion een geweldige en vernieuwende game geworden. De nieuwe mogelijkheden zijn ontelbaar en buitengewoon gaaf.
Zo kun je nu ook je eigen stad bouwen zonder de irritante burgers die zeuren om van alles en nog wat, je kunt wegen creëren en daar zie je dan gebouwen verschijnen en dat brengt natuurlijk ook meer passagiers naar je stad die jij dan weer kan vervoeren. Je kunt met de city building effecten zelf kiezen wat voor gebouwen je in je stad wil hebben, dit doe je doormiddel van het bouwen van verschillende wegen. Wanneer je een grote weg bouwt zullen er hoge gebouwen komen maar wanneer je kleinen wegen bouwt zullen er alleen maar kleine huizen verschijnen. Doormiddel van dit leuke effect  kun je zelf bepalen hoe je transport systeem eraan zal passen.

Een ander zeer vernieuwend effect is de metro, zoals we gewend waren van cities in motion (1)speelt de metro weer een zeer belangrijke rol in het vervoeren van passagiers. Helaas hebben de makers ervoor gekozen om de metro te veranderen van een ondergronds netwerk naar vooral een bovengronds netwerk.  Als ervaren speler van cities in motion zul je nu alvast denken dat is jammer daar gaat het leukste gedeelte. Maar niet getreurd de makers hebben hier ook aangedacht, zo kun je nu met je treinen perfect door een stad heen reiden zonder de stad helemaal kapot te maken voor een rails, De aanleg van een rails is nu net zo makkelijk aan te leggen dan als een weg en is daarbij ook aan te sluiten met een gewone weg.

De voornamelijksten reden voor dit is de nieuwe service stations. De service stations zijn de radicaalste veranderingen aan de gameplay in cities in motions. Zo moet je al je lijnen aansluiten op een service station waar je je bussen neer kan zetten. Dit kan dus erg irritant zijn in vergelijking met de vorige cities in motion waar geen service stations in voor kwamen.

Dit zijn maar een paar en voornamelijk de grooste veranderingen in cities in motion 2.
Er zijn nog talloze veranderingen in de game maar dit zijn er te veel om op te noemen.
Binnen kort zal ik een nieuw artikel plaatsen waarin ik alle veranderingen voor je opnoem, houw mijn account dus goed in de gaten.

Gameplay
De gameplay van cities in motion komt weer op hetzelfde neer zoals we gewend waren van de game.
Je moet weer als gewoonlijk passagiers vervoeren naar hun gewenste bestemming.
In vergelijking met cities in motion (1) is het wel iets makkelijker om lijnen aan te leggen en je lijnen te beheren.  Wat wel nieuw aan de game is natuurlijk alle veranderingen van cities in motion, hiermee is het weer een stuk uitdagender om je transport imperium op te bouwen. De makers hebben de game wel iets ingewikkelder gemaakt dan cities in motion 1, zo zijn er service stations, tijden wanneer je treinen bussen etc. reiden. Doordat de game moeilijker is geworden is het weer wel een stuk leuker en krijg je het gevoel dat het veel realistisch is. Buiten de gewonen gameplay  kun je ook je eigen stad mee bouwen dit is natuurlijk ook leuk voor de city builders onder ons.

Door alle nieuwe mogelijkheden wordt de game wel erg leuk en is de gameplay meer dan fijn te noemen.

Waar te kopen ?
Ik kreeg de laatste tijd erg vaak de vraag waar je cities in motion kon kopen. Helaas zijn er maar een paar online winkels waar dit kan, om het simpel samen te vatten kun je het nu alleen maar bij steam kopen of op de online site van cities in motion.
Als je dus geen fan bent van steam zijn er helaas maar weinig mogelijk heden en zal je moeten afwachten totdat er een cd versie van uitkomt. Het probleem daarbij is dat het nog niet duidelijk is of dat er ooit een cd versie beschikbaar is.

Prijs
Cities in motion kost momenteel bij Steam maar € 20,00,- . Dit is erg goedkoop als je vergelijkt wat je er voor krijgt. De prijs zal waarschijnlijk niet dalen en zal rond de € 20,00,- blijven. Als je dit nog te duur vind adviseer ik je om te wachten op een van de steam sale weken, cities in motion wordt daar bijna altijd wel aangeboden en dit zal waarschijnlijk dit keer ook aangeboden worden.

Conclusie:
Cities in motion 2 is een vernieuwende game die het kopen meer dan waard is, de gameplay is erg goed en het spel heeft zo goed als geen bugs. Voor maar € 20,00,- is het zeker het kopen waard en hou je nog zat over om eventuele later uitbreidingen te kopen. Het enige minpunt aan de game die ik kan vinden is dat er momenteel nog maar weinig voortuigen beschikbaar zijn, als voorbeeld zijn er maar 2 treinen die je kan gebruiken. Dit probleem zal vast wel opgelost worden door de komende uitbreidingen.